Dagens växtinköp

Hade ju bestämt mig för att införskaffa ett olivträd idag...och så blev det väl på sätt och vis. Kollade lite med en kollega om hon visste något om olivträd om skötsel och så. Hon sa att de är superfina men tappar liksom bladen efter ett tag. Dom dör inte men de beter sig tydligen så. Men hur kul är det att bara ha en kal pinne?? Men då tipsade hon mig om citrusträd och lagerbladsbuske/träd som är bra mycket mer lättskött plus att de behåller sina blad :)
Jag körde min lilla pensionärsbil till Blomsterlandet för att kolla läget. Hittade ett fint citrusträd men ingen lagerbladsbuske/träd, de kommer tydligen inte förrän till våren. Och så när jag gick där, så bara var det där, alldeles fint och perfekt, mitt OLIVTRÄD...i plast :) Perfekt för mig som till och med tar död på kaktusar!
Olivträdet hamnade i en sockerlåda tillsammans med lite tidningar i hallen.
Slänger in en blid på vår kamin...ser ni olivträdet? =)
Kaminen är av märket Jötul. Den ser svart ut på bilden men är egentligen mörkgrå. Jag föll för den för att den känns lite nättare än andra kaminer jag har sett. Den är liksom inte rund utan lite mer trekantig. Vedkorgen är köpt på Iems.
Just för tillfället har vi nog jordens omysigaste kök och jag vet inte hur jag ska få det mysigt. Det är liksom bara fyrkantigt. Idag fick citrusträdet flytta dit, och det blev faktiskt lite mysigare. Korgen det står i är också från Blomsterlandet. Jag virade vanligt tidningspapper runt krukan. Mest för att slippa se den illorangea krukan...inte jättupphetsande kan jag tycka, med en orange kruka alltså :) Iallafall inte i detta sammanhanget.
Ljusstaken är från Röshult.
Hoppas er dag har varit bra!
Tjipp!

Kommentarer
Postat av: Elin Ginal

Olivträd har nu sin viloperiod för att få nya växtkrafter till våren. Ska då helst stå svalt o lite mörkare. Vår/Sommar/Höst-tid trivs de allra bäst ute, i bästa solläge! Ja har lyckats få olivträd att överleva i frodas väl inne men då i soooligt söderfönster o mycke vatten. Varför de tappar blad är oftast pga brist på solljus. Ull löss kryper sig lätt på inne, spec under vinterhalvåret. Behandla me sopavatten! Lite knep o knåp kräver de, men de är det värt för fina är dom! Räddningen är alltid att skjussa ut dem till sommaren, göd o ansa så tar de sig alla gånger om de skulle fått stryk. En liten uppsats om olivträd! Kul o läsa din blogg Malin!

2011-01-25 @ 21:42:15
Postat av: Malin

2011-01-26 @ 13:13:03
Postat av: Malin

haha, Tack Elin! Inser bara mer och mer hur bra det var att jag köpte ett i plast :) Du kanske ska starta en blomster blogg? Hade varit nice ju!

2011-01-26 @ 13:14:37
URL: http://malinshus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0